Zagęszczanie gruntów niespoistych i kontrola zagęszczenia w budownictwie drogowym
Zagęszczanie zwane również stabilizacją mechaniczną to jeden z najważniejszych procesów technologicznych stosowanych w budownictwie, w celu wzmacniania gruntów i kruszyw. Oczekiwanym efektem zagęszczania gruntów jest poprawa nośności i zmniejszenie odkształcalności.
Wstęp
Zagęszczenie ma na celu lepsze i szczelniejsze rozmieszczenie ziaren, zmniejszenie zawartości wolnych przestrzeni w gruncie (porów) i w konsekwencji zwiększenie gęstości objętościowej gruntu.
W budownictwie drogowym w zależności od rodzaju gruntu, frontu robót oraz grubości zagęszczanej warstwy, najczęściej stosowane do zagęszczania są walce i zagęszczarki płytowe o zróżnicowanych masach:
■ walce stalowe i gumowe (wibracyjne, gładkie, okołkowane, statyczne) o masie od 0,5 do 25 ton
■ stopy i zagęszczarki wibracyjne o masie od 50 do 800 kg.
W zależności od zastosowanego sprzętu, wykonuje się od kilku do kilkunastu przejazdów po jednym śladzie maszyny – obecnie maszyny są wyposażone w mierniki zagęszczenia. Nie określają one wskaźnika czy stopnia zagęszczenia, ale na skali przyrządu wyświetlają, czy grunt jest nadal podatny na zagęszczenie i dalej go zagęszczać, czy osiągnął już maksimum możliwego zagęszczenia.
Stosowane są również inne specjalistyczne metody takie jak: mikrowybuchy, udary o dużej energii, szczególnie przydatne do głębokiego zagęszczenia i wzmocnienia gruntów – stanowią one jednak odrębne zagadnienie.
Fot. Cylinder o stałej objętości [8] | Fot. Objętościomierz wodny [8] | Fot. Objętościomierz piaskowy [8] |
Zagęszczalność gruntów
O podatności gruntu na zagęszczenie można dowiedzieć się z krzywej przesiewu, która w sposób graficzny przedstawia rozkład poszczególnych frakcji gruntów na sitach (rys. 1).
Rys. 1. Krzywa przesiewu gruntu
Kształt tej krzywej informuje, czy grunt jest łatwo zagęszczalny czy też nie. Miarą jego jest wskaźnik jednorodności uziarnienia (CU), który informuje o podatności gruntu na zagęszczenie.
gdzie:
d60, d10 – średnice oczek sita przez które przechodzi 60% i 10% gruntów, wyznaczone z krzywej przesiewu.
Im przebieg krzywej uziarnienia jest bardziej poziomy, tym wyższa jest wartość CU, bardziej zróżnicowane jest uziarnienie gruntu, a grunt jest lepiej zagęszczalny. Jeżeli krzywa uziarnienia jest pionowa, mówimy o gruncie równoziarnistym o ograniczonej zagęszczalności.
W budownictwie drogowym przyjmuje się, że grunt jest dobrze zagęszczalny, gdy CU ≥ 5, średnio zagęszczalny CU = 3–5 i trudno zagęszczalny CU < 3.
Zagęszczalność gruntów związana jest bezpośrednio z jego wilgotnością. Żeby użyć jak najmniejszej energii, grunty należy zagęszczać przy odpowiedniej wilgotności tzw. wilgotności optymalnej (wopt). Jest to wilgotność, przy której zagęszczanie jest najbardziej efektywne i uzyskiwana jest największa gęstość szkieletu gruntowego (ρds). Wilgotność optymalną wyznacza się w badaniu laboratoryjnym Proctora (PN-EN 13286-2 [1], PN-B-04481 [2]), określając gęstość objętościową szkieletu gruntowego, przy stałej energii zagęszczania i dla różnych wilgotności (rys. 2).
W praktyce, zagęszczany grunt powinien mieć wilgotność zbliżoną do optymalnej. Jeżeli jest zbyt suchy to należy go nawilżyć, a jeżeli zbyt wilgotny – odczekać, aby uległ przesuszeniu lub doziarnić suchszym gruntem.
Rys. 2. Badanie Proctora
Badanie zagęszczenia
W budownictwie drogowym miarą zagęszczenia jest wskaźnik zagęszczenia Is [3], który służy do kontroli wykonanych robót ziemnych (nasypy, podłoże gruntowe) i warstw technologicznych i konstrukcyjnych. Wskaźnik zagęszczenia Is oznaczany jest w badaniu laboratoryjnym wg zależności:
gdzie:
ρd – gęstość objętościowa szkieletu gruntowego oznaczona w terenie, w badaniu bezpośrednim [g/cm3]
ρds – maksymalna gęstość objętościowa szkieletu gruntowego oznaczona w badaniu Proctora [g/cm3].
Najczęściej stosowaną wartością wskaźnika zagęszczenia Is jest 1,00, co oznacza, że grunt jest zagęszczony do 100% wartości gęstości wg Proctora. Zazwyczaj wymagane wartości w drogownictwie mieszczą się w przedziale Is od 0,95 do 1,03 w zależności od badanej warstwy, a precyzyjne wymagania podane są w Szczegółowych Specyfikacjach Technicznych SST. Im warstwa bardziej ważna, tym wymagana jest wyższa wartość wskaźnika Is.
Badanie gęstości objętościowej wykonuje się w terenie najczęściej cylindrem o stałej objętości lub innym objętościomierzem, np. wodnym lub piaskowym wg BN-8931-12 [3]. Badanie polega na pobraniu próbki gruntu i określeniu jej objętości (jednym z objętościomierzy) oraz pomiarze masy suchej (po wysuszeniu w laboratorium). Następnie z tych danych obliczona zostaje gęstość szkieletu gruntowego (ρd), którą porównujemy do maksymalnej gęstości szkieletu wg Proctora (ρds) i wyznaczamy wskaźnik zagęszczenia Is.
Fot. Płyta statyczna VSS [8] | Fot. Płyta dynamiczna [8] | Fot. Sonda dynamiczna lekka DPL |
W drogownictwie stan zagęszczenia i jego nośność może być również szacowany w badaniach pośrednich, tzn. może być wyprowadzony z innych parametrów, np. z Evd (moduł dynamiczny), E2/E1 (moduł statyczny VSS) lub sondowań dynamicznych na podstawie zależności korelacyjnych. W niektórych krajach, np. w Anglii stosowane są nuklearne mierniki gęstości gruntu.
W geotechnice i geologii zagęszczenie gruntów rodzimych określane jest stopniem zagęszczenia ID, który oznacza naturalny stan zagęszczenia gruntów niespoistych. ID oblicza się wg PN-88/B-04481 [2] zgodnie ze wzorem:
gdzie:
emax – wskaźnik porowatości gruntu maksymalnie zagęszczonego
emin – wskaźnik porowatości gruntu luźnego
e – wskaźnik porowatości w stanie naturalnym.
Stopień zagęszczenia ID może być wyznaczany na podstawie sondowań udarowych sondą lekką, średnią, ciężką i bardzo ciężką (DPL, DPM, DPH, DPSH). W zależności od rodzaju sondy określa się ilość udarów Nk potrzebnych na pogrążenie stożka na przyjętą głębokość.
Rys. 3. Wykres sondowania sondą DPL wg PN-EN ISO 22476-2 [4]
W badaniu otrzymujemy wykres ilości udarów Nk w funkcji głębokości (rys. 3) i następnie wyznacza się stopień zagęszczenia ID ze wzorów normowych.
Znane zależności normowe (PN-B-04452 [5], Eurokod 7 [6], Instrukcja [7]) pozwalają na wyznaczenie stopnia zagęszczenia ID w badaniu sondą dynamiczną na podstawie wzorów empirycznych. Sondowanie może być stosowane, gdy mamy do czynienia z oceną stanu zagęszczenia gruntów w stanie naturalnym, gdzie przyjmuje się następujące stany zagęszczenia w zależności od wartości ID:
■ stan luźny
■ średnio zagęszczony
■ zagęszczony
■ bardzo zagęszczony.
Sondowania dynamiczne mogą być stosowane do kontroli robót ziemnych, wychwycenia miejsc słabych lub jednorodności zagęszczenia. Natomiast przy ocenie stanu zagęszczenia na podstawie wskaźnika zagęszczenia Is stosowanego w drogownictwie, należy podchodzić do sondowań z dużą ostrożnością i odpowiednio je interpretować, szczególnie przy ocenie badań wierzchnich warstw gruntów. Sondowania zaleca się interpretować dopiero od tzw. głębokości krytycznej, która wynosi od 0,6 m (DPL) do 1,5 m (DPSH). Problemem z interpretacją sondowań w drogownictwie jest to, że wartość wyprowadzona z sondowania to stopień zagęszczenia ID, a nie wskaźnik zagęszczenia Is. Istnieje zależność empiryczna pomiędzy tymi wartościami (Instrukcja [7]) pozwalająca na obliczenie wskaźnika Is ze stopnia ID:
Wyprowadzoną wartość wskaźnika zagęszczenia Is należy traktować jako wartość przybliżoną, gdyż jest ona uzyskana z zastosowania podwójnej korelacji, raz z ID = f(Nk) i następnie Is = f(ID).
dr inż. Cezary Kraszewski
Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Literatura
1. PN-EN 13286-2 Mieszanki niezwiązane i związane spoiwem hydraulicznym – Część 2: Metody określania gęstości i zawartości wody – Zagęszczanie metodą Proctora.
2. PN-B-04481 Grunty budowlane. Badania próbek gruntów.
3. BN-8931-12:1997 Oznaczanie wskaźnika zagęszczenia gruntu.
4. PN-EN ISO 22476-2 Rozpoznanie i badania geotechniczne – Badania polowe – Część 2: Sondowanie dynamiczne.
5. PN-B-04452 Geotechnika – Badania Polowe.
6. PN-EN 1997-2 Eurokod 7 – Projektowanie geotechniczne – Część 2: Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.
7. Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych. Część 2. Załącznik, IBDiM, 1998.
8. www.infratest.net